Opony wielosezonowe - co to znaczy?

Motoryzacja

19-01-2023

Wraz z porami roku zmieniają się również warunki na drogach, najtrudniejsze panują oczywiście w sezonie jesienno-zimowym. Z tego powodu bardzo istotną kwestią jest zakup i wymiana opon na nowe. W tym kontekście pojawiają się wątpliwości, dotyczą one wyboru pomiędzy oponami sezonowymi i całorocznymi. Te drugie lepiej znane są pod nazwą wielosezonowych.

Podział opon sezonowych

Opony sezonowe dzielą się na zimowe i letnie, te pierwsze dedykowane są do jazdy w niskich, ujemnych temperaturach. Produkuje się je z mieszanki krzemionki i silikonu, dzięki czemu charakteryzują się idealną przyczepnością do nawierzchni. Znacznie łatwiejsze staje się także jazda po błocie pośniegowym, a zawdzięcza się to specjalnej budowie bieżnika. Opony letnie natomiast mają mniej rowków i nacięć, wykonuje się je ze znacznie twardszego tworzywa. Są przeznaczone do jazdy po rozgrzanym asfalcie.

Opony wielosezonowe - co to znaczy?

Charakterystyka opon wielosezonowych

O wiele bardziej uniwersalne okazują się opony wielosezonowe, które stanowią rozwiązanie pośrednie. Ich charakterystyka sprawia, że można je użytkować o każdej porze roku. W okresie, kiedy temperatura spada poniżej 0 stopni Celsjusza opony wielosezonowe nie twardnieją, a jest tak w przypadku opon letnich. Czasami jednak zdarza się, że są mniej elastyczne od typowo zimowych, latem mogą nieco szybciej się zużywać. Dlatego producenci od jakiegoś czasu już zaczynają stawiać na stosowanie nowoczesnych technologii i mieszanek do produkcji tego rodzaju opon.

Szczegółowe oznaczenia opon wielosezonowych

W sprzedaży pojawiają się modele opon wielosezonowych z dodatkowymi oznaczeniami. Chodzi tutaj o homologację zimową, na której zastosowanie wskazuje umieszczenie symbolu alpejskiego na wyrobie. To nic innego, jak podobizna płatku śniegu na tle góry. Zatem z technicznego punktu widzenia takie opony spełniają już kryteria opon zimowych, o czym wspomina choćby raport Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Na zakup opon wielosezonowych mogą śmiało decydować się kierowcy, którzy pokonują mniej więcej 5-6 tysięcy kilometrów w ciągu miesiąca oraz unikają jazdy w trakcie trudnych warunków atmosferycznych.

Podobne artykuły